Checklista

När du slutligen och efter konstens alla regler har kommit fram till ett eller flera förslag kan du stämma av dessa mot den kortfattade checklistan nedan.


1

Håll firmanamnet kort. Ett lång namt på företaget ställer till bekymmer i många situationer. Försök hålla det till max 8 bokstäver.

2

Undvik åäö. Andra länder är inte så vana vid våra vackra Svenska specialbokstäver och utländska tangentbord saknar ofta de bokstäverna. Dessutom kommer det ställa till tekniska problem, till exempel kan man i dagsläget inte använda åäö i e-postadresser, vilket gör att ni även måste ha ett alternativt firmanamn utan åäö om folk ska kunna skicka e-post till er.

3

Gör en omvärldsanalys. Googla och se vad som dyker upp när du söker på ert tilltänkta firmanamn. Vill du förknippas med det som kommer upp?

 

4

Finns det något varumärkesskydd som hindrar dig från att använda firmanamnet? Kolla med Patent och Registreringsverket - PRV.

 

5

Kolla så namnet inte betyder något ofördelaktigt på andra språk. Kan vara lite klurigt, men googla och titta på fler sidor än förstasidan. Du kan även kontakta Patent och registreringsverket och be om råd. Kanske kan du även kolla med en översättningsbyrå om de kan hjälpa dig. Det finns även stora reklambyråer och varumärkesbyråer som kan hjälpa dig med detta, med de brukar ta ordentligt betalt.

6

Är domännamnet (www-adressen) ledigt? Har du att företag som heter "verkstadsexperten" så kommer många att skriva in www.verkstadsexperten.se direkt i sin webbläsare. Om den adressen går till din värsta konkurrent är det inte så bra. Fall inte för frestelsen att lägga in ett bindestreck "www.verkstads-experten.se". Skriv hela firmanamnet i en lång rad utan speciatecken. Välj inte heller en ovanlig ändelse på domännamnet till exempel "www.verkstadsexperten.biz". Välj ett annat firmanamn nu när du har chansen!